СЛОВНИК
Коли ми говоримо про ліфти, ескалатори й автоматичні двері будівель, інколи доводиться використовувати технічні терміни та акроніми. Саме тому ми підготували зручний словник, щоб допомогти вам усе зрозуміти. Натисніть на слово або фразу, щоб переглянути пояснення.
-
Конфігурація підвісних канатів, за якої кабіна й канат рухаються з однаковою швидкістю.
-
Конфігурація підвісних канатів, за якої кабіна рухається вдвічі повільніше, ніж канат.
-
Джерело електричного живлення, яке забезпечує трифазний змінний струм.
-
Пристрій або система, які контролюють доступ до ліфта чи будівлі.
-
Двері зі сторони головного входу. Див. також інформацію про двері С.
-
Система, яка відкриває двері кабіни ще до її повної зупинки на площадці. Двері починають відчинятися, коли кабіна ліфта входить у зону дверей, а швидкість знижується до обмеження, встановленого правилами техніки безпеки.
-
Серія автоматичних дверей для ліфтів на основі взаємозамінних компонентів. Підходять для більшості галузей застосування ліфтів.
-
Шум, який поширюється повітрям. У ліфтах зазвичай створюється механізмом, канатами, станцією керування, дверима, направляючими черевиками й іншими вібруючими частинами.
-
Дзвоник, який використовується для привернення уваги й заклику допомогти. Спрацьовує після натискання кнопки в кабіні. Дзвоник може знаходитися в шахті ліфта, на певних площадках або на даху кабіни.
-
Кнопка для активації аварійного дзвінка. У разі використання системи віддаленого нагляду також активує голосовий зв’язок. Основна кнопка знаходиться в кабіні, а додаткові – на даху кабіни та під нею.
-
Тривалість натискання кнопки аварійного дзвінка до реєстрації сигналу.
-
Сигнал, який створюється після натискання кнопки аварійного дзвінка.
-
Поверх, на якому спрацьовує сповіщувач ліфта.
-
Ізоляційний елемент для зниження рівня шуму. Використовується, зокрема, у кабінах, панелях дверей і станціях керування.
-
Захисна система, яка запобігає неконтрольованому руху кабіни під час підйому.
-
Електричний двигун, швидкість обертання якого не залежить від частоти поданого струму. Різниця між частотою та швидкістю обертання називається фазовим зсувом. Фазовий зсув створює обертальний момент двигуна.
-
Двері кабіни, які відчиняються й зачиняються автоматично.
-
Двері, які відчиняються й зачиняються автоматично.
-
Область кабіни, виміряна на висоті 1 м над рівнем підлоги (без урахування поручнів) і доступна для пасажирів або вантажів під час роботи ліфта. Крім того, ураховується будь-яка доступна область біля входу за зачиненими дверима.
-
Ситуація, у якій вага вантажу в кабіні ліфта складає 30–50% від номінального навантаження (залежно від принципів визначення параметрів), а вага противаги й кабіни однакова.
-
Відсоткова частка номінального навантаження ліфта, за якої кабіна й противага збалансовані.
-
Маса противаги, яка зберігає енергію, урівноважуючи всю або частину маси кабіни, канатів і номінального навантаження.
-
Захисна огорожа на даху кабіни, яка запобігає падінню в шахту ліфта.
-
Спеціальний різновид дверей, здатних виконувати до 200 000 циклів на рік. Див. також інформацію про двері для середнього й високого навантаження.
-
Додатковий пристрій, який дає змогу перемістити кабіну зі збалансованим навантаженням до найближчого поверху.
-
Сталева або чавунна платформа, на якій розміщується механізм.
-
Пристрій, здатний приймати одне з двох стабільних положень. Він залишатиметься в цьому положенні, доки не спрацює тригер. Після цього перемикач змінить положення й очікуватиме іншого тригера. Див. також інформацію про моностабільний перемикач.
-
Механічний захисний пристрій, який блокує кабіну під час встановлення й обслуговування.
-
Сталевий стержень (наприклад, блокуючого пристрою), який вставляється в отвір запірної пластини та блокує кабіну.
-
Сталева пластина з отворами в блокуючому пристрої. В отвори вставляються запірні штифти.
-
Вертикальний проміжок між дном шахти та найнижчою структурною або механічною частиною, обладнанням чи пристроєм, установленими під платформою кабіни ліфта, за винятком направляючих черевиків або роликів, запобіжних засобів, фартухів платформи й захисної огорожі під час розміщення кабіни на повністю стиснутих буферах. Див. також інформацію про зону безпеки.
-
Найнижчий поверх будівлі.
-
Площадка на найнижчому поверсі будівлі, яку обслуговує ліфт.
-
Електромеханічний пристрій, який фіксує ліфт, коли кабіна не рухається, а підйомний механізм знеструмлено. За певного типу керування гальмо також зупиняє кабіну, якщо на підйомному механізмі вимикається живлення.
-
Вертикальна сила, яка зупиняє кабіну в результаті спрацювання запобіжних засобів. Див. також інформацію про силу затискання.
-
Пластина під кабіною, дотична до буфера.
-
Просідання будівлі в результаті сповзання в ґрунт або усадки бетону.
-
Персонал і обладнання для нагляду за технічними системами будівлі (кліматизацією, опаленням, ліфтами, контролем доступу тощо).
-
Дозволені відхилення від номінальних розмірів шахти ліфта, ями, машинного відділення, проміжків тощо.
-
Функції, включені в базову комплектацію виробу.
-
Функція, за допомогою якої ліфт ігноруватиме виклики з площадок, якщо кабіну перевантажено. Зазвичай ці межі складають 60–80% від номінального навантаження.
-
Місце отримання аварійних сигналів та екстрених викликів. Інформацію опрацьовують люди й комп’ютери.
-
Мережа контролерів. Системи шин, які об’єднують інтелектуальне автоматичне обладнання в однорангову мережу. Яскраві приклади застосування такої мережі – це системи шин в автотранспорті та для синхронізації електричних двигунів.
-
Область, яка включає підлогу кабіни й зону порога, і залежить від номінального навантаження та кількості пасажирів з урахуванням правил техніки безпеки.
-
Пристрій, який зупиняє кабіну (шляхом збереження або поглинання й розсіювання кінетичної енергії) під час її опускання нижче нормального рівня ходу.
-
Пристрій, який виконує дві пов’язані та взаємозалежні функції: (1) електрично унеможливлює роботу підйомного механізму до повного закриття дверей кабіни; (2) механічно унеможливлює відкриття дверей кабіни зсередини до її входу в зону дверей і самостійної або примусової зупинки.
-
Освітлення кабіни ліфта, яке працює за допомогою батарей і використовується під час перебоїв в електропостачанні.
-
Направляючі рейки, які забезпечують рівний рух кабіни в шахті ліфта.
-
Усі видимі елементи всередині кабіни ліфта.
-
Освітлення інтер’єру кабіни.
-
Функція, яка унеможливлює використання ліфта в разі припинення подачі напруги.
-
Фактична завантаженість кабіни ліфта (пасажирами й вантажами). Див. також інформацію про номінальне навантаження.
-
Користувацький інтерфейс для пасажирів усередині кабіни ліфта. Включає кнопки виклику кабіни, аварійного дзвінка, відкриття дверей тощо.
-
Набір пристроїв, які виявляють перенавантаження кабіни ліфта та інформують про це пасажирів. Викликає спрацьовування індикатора перевантаження кабіни.
-
Механічний пристрій, який зазвичай встановлюється на кабіні й унеможливлює рух ліфта, коли кабіна знаходиться в спокої, а на підйомному механізмі немає живлення.
-
Елементи конструкції кабіни за виключенням окремих (не вбудованих) частин інтер’єру.
-
Внутрішня відстань від передньої до задньої частини кабіни без урахування декоративних елементів.
-
Внутрішня відстань від пустої підлоги до найнижчої частини даху кабіни.
-
Внутрішня відстань між стінками кабіни без урахування декоративних елементів.
-
Нижній горизонтальний елемент входу в кабіну ліфта.
-
Несуча рама кабіни ліфта, до якої кріпляться направляючі башмаки, запобіжний механізм, тягові канати й гідравлічний циліндр.
-
Пристрій або група пристроїв, що в заздалегідь визначений спосіб контролюють роботу механізмів, до яких їх було підключено. Контролер ліфта виконує функції тяги й керування.
-
Заздалегідь зібрані базові компоненти ліфта, а саме: системи підйому, тяги й керування, кабіна, базова система дверей та обладнання для захисту пасажирів. Додаткові пристосування й декоративні елементи (зокрема сигналізація) не вказуються.
-
Різновиди заздалегідь зібраних ліфтів базової конфігурації, які разом утворюють сімейство продуктів.
-
Компонент, який забезпечує зчеплення між канатоведучим шківом і підвісними канатами. Противага складається з кількох вантажів для збалансування ваги кабіни й частини вантажу в ній (часто до 50% номінального навантаження).
-
Область переміщення противаги в шахті ліфта, ізольована екранами противаги.
-
Заздалегідь визначений спосіб роботи ліфта в різних ситуаціях. Зокрема, є такі режими роботи: нормальний режим, перевірка й налаштування.
-
Технічний засіб для канатних ліфтів, який забезпечує енергією підйомний двигун і регулює його швидкість. У гідравлічних ліфтах система тяги керує роботою насоса й клапанів.
-
Кабіна ліфта з двома входами.
-
Додаткові конструкційні та функціональні властивості, які захищають пасажирів і ліфт від ушкоджень, спричинених землетрусом.
-
Частина ліфта для перевезення пасажирів та/або вантажів.
-
Пристрої, які опрацьовують виклики й виконують команди пасажирів.
-
Група ліфтів складається з двох і більше ліфтів, які використовують спільні кнопки виклику на площадках і керуються одним груповим контролером. Див. також інформацію про ряд ліфтів.
-
Простір, у якому переміщуються кабіна ліфта й противага (за наявності). Цей простір зазвичай обмежується дном ями, стінами та стелею шахти.
-
Миттєва швидкість кабіни ліфта в шахті. Слід розрізняти миттєву й номінальну швидкості.
-
Аварійна система, яка встановлюється у всіх кабінах і складається із дзвоника, кнопки в кабіні та джерела безперебійного живлення, зазвичай батареї.
-
Конфігурація, відповідно до якої один із ліфтів вилучається із загальної групи ліфтів і використовується виключно для потреб пожежників.
-
Двері на площадці, які повністю не закривають усю ширину шахти ліфта. Див. також інформацію про двері з вузькою рамою та передні двері.
-
Двері на площадці, які повністю закривають усю ширину отвору шахти ліфта.
-
Ліфт, обладнаний для перевезення вантажів, автонавантажувачів тощо.
-
Ліфт, який здебільшого використовується для перевезення вантажів у супроводі людей.
-
Сталеві секції з гладкою направляючою поверхнею. Зазвичай вони виготовляються шляхом механічної обробки, холодного прокату або роликового формування, і мають Т-подібну форму. Направляючі рейки встановлюються в шахті ліфта й забезпечують рівний рух кабіни та противаги.
-
Опорний засіб для рук у кабіні ліфта.
-
Частина шахти ліфта між підлогою останнього поверху (з урахуванням покриття) і стелею шахти.
-
Обладнання, необхідне для переміщення кабіни ліфта й противаги. Визначена комбінація обладнання, необхідна для діапазону навантажень, номінальних швидкостей, прискорення й висоти переміщення.
-
Тимчасова ліфтова система з рухомим машинним відділенням. Дає змогу використовувати повністю функціонуючийліфт ще на етапі будівництва. Машинне відділення розміщується на тих самих направляючих рейках, що й кабіна ліфта, і кріпиться до будівлі за допомогою висувних стержнів. У міру того, як висота будівлі збільшується, направляючі рейки подовжуються, а рухоме машинне відділення піднімається вгору для обслуговування нових поверхів.
-
Конструкція осьового синхронного двигуна KONE з використанням магнітів у роторі.
-
Область на поверсі перед дверима ліфта.
-
Двері в отворі шахти ліфта. Надає безпечний доступ до кабіни ліфта.
-
Конструкція, яка включає двері на площадці й будь-які інші архітектурні елементи, пов’язані з входом у шахту ліфта.
-
Місце, де знаходиться лебідка й деякі інші компоненти систем електрифікації й керування. Зазвичай розміщується над шахтою ліфта.
-
Контактор, який перемикає живлення підйомного двигуна, якщо: (1) виникає необхідність запустити кабіну ліфта; (2) замикається запобіжний електричний ланцюг.
-
Поверх, на якому розміщується головний вхід у будівлю.
-
Пристрої, які забезпечують подачу живлення до ліфта. Те саме, що й електрична мережа.
-
Частина системи керування ліфтом, яка включає користувацький інтерфейс для обслуговуючого персоналу, перемикачі, запобіжники й важіль відпускання гальма.
-
Встановлений режим експлуатації, який відповідає середній категорії продуктивності. Див. також інформацію про режими середньої та високої продуктивності.
-
Система, яка використовується разом з автоматичними дверима. Видає попереджувальний сигнал і зачиняє двері зі зниженими швидкістю й зусиллям. Система активується, якщо двері залишаються відчиненими довше передбаченого часу.
-
Перемикач, який приводиться в дію ключем. Використовується для виводу ліфта з нормального режиму експлуатації.
-
Пристрій, який зупиняє ліфт в разі досягнення визначеної швидкості, а також, за потреби, активує запобіжний механізм.
-
Функція для одного ліфта або групи. Забезпечує повернення ліфта на заздалегідь визначену площадку після обробки викликів кабіни з усіх поверхів і отримання відповідного сигналу.
-
Велика група функцій і питань, пов’язаних зі зручністю використання ліфта пасажирами під час поїздки. Наприклад, сюди входять декоративні елементи, сигналізація, зручність входу й виходу, час очікування, комфортабельність поїздки тощо.
-
Ліфт, основним призначенням якого є перевезення пасажирів.
-
Частина шахти ліфта між її дном і порогом найнижчої площадки.
-
Метод, який дає змогу: а) перевірити дотримання вимог під час побудови шахти ліфта; б) визначити правильне розміщення компонентів.
-
Визначає співвідношення між реальною та повною потужністю. Коефіцієнт потужності контуру розраховується за формулою pf = P (кВТ) / S (кВт).
-
Навантаження, на яке розраховано обладнання. Див. також інформацію про вантажопідйомність кабіни.
-
Система аварійної сигналізації, яка працює в дистанційному режимі.
-
Комфортабельність поїздки в ліфті залежить від рівня шуму, вертикальної вібрації, бокового похитування, наявності ривків під час руху, величини прискорення й уповільнення.
-
Механічний захисний пристрій, який кріпиться до рами кабіни, а в деяких випадках і до противаги. Якщо швидкість руху ліфта перевищує визначений показник, пристрій зупиняє й утримує кабіну або противагу за допомогою затискачів направляючих рейок. Пристрій активується обмежувачем швидкості.
-
Сталева пластина, встановлена на стіні шахти під і над дверима для зменшення відстані між порогом дверей кабіни та стіною шахти.
-
Декоративний і захисний елемент у нижній частині стіни кабіни.
-
Навантаження, яке включає вагу кабіни та каркасу, елементів інтер’єру, дверей, усіх додаткових пристосувань, а також величину номінального навантаження. Кінцеве навантаження не включає ваги підвісних канатів, компенсуючих канатів або ланцюгів, компенсуючого канатного пристрою, підвісного кабелю або противаги.
-
Канати, на яких підвішені кабіна ліфта й противага. Слід розрізняти підвісні й підйомні канати.
-
Режим роботи ліфта, у якому він переміщується вниз, доки не досягне вповільнюючого або синхронізуючого перемикача.
-
Список даних, який визначає сімейство ліфтів у монтажних документах.
-
Заздалегідь визначений набір основних компонентів, з яких складається ліфт базової конфігурації.
-
Верхній або нижній поверхи, які обслуговуються ліфтом.
-
Кабіна ліфта з кількома входами.
-
Ліфт із двома входами на протилежних сторонах шахти.
-
Тест безпеки, метою якого є перевірка сили тертя між підвісними канатами й канатоведучим шківом.
-
Група з трьох ліфтів.
-
Система двостороннього голосового зв’язку між ліфтом і сервісним центром KONE.